PENDAHULUAN
Novel
dapat ditafsirkan sebagai sebuah cerita atau prosa, biasanya panjang dan
kompleks, yang berkaitan dengan pengalaman manusia dan kelakuan yang sosial.
Terdapat beberapa jenis novel seperti novel bergambar atau novel yang
megandungi makalah (rencana, karangan dan lain-lain) dan bersifat ilmiah. Novel
juga ialah karya fiksyen atau cereka dalam bentuk karangan panjang yang
mempunyai ciri tertentu seperti plot, sudut pandangan dan beberapa ciri lain.
Menurut S.Othman Kelantan (1985 : 14), mengatakan bahawa pengguna istilah novel
sangat baru di Malaysia. Sebagai bentuk prosa yang panjang dan mempunyai ciri
tertentu yang berbeza dengan hikayat atau romance, bentuk ini sangat baru dalam
kesusasteraan.
Menurut
Barat, novel ialah gambaran realiti masyarakat secara keseluruhannya dalam
karya kreatif yang berbentuk prosa. Manusia yang hadir dalam novel ialah
manusia yang real. Oleh itu,
tindak-tanduk manusia dalam alam realiti. Pemikiran, perasaan dan tindakan
dalam sesuatu keputusan yang diambil dalam situasi tertentu ialah gambaran
sebenar daripada realiti masyarakat. Latar yang digambarkan dalam novel, sama
ada latar tempat, latar suasana, latar masa, latar persekitaran, latar
pemikiran dan pendidikan, serta latar status yang selalu dihubungkan dengan
kehadiran watak ialah gambaran realiti dalam masyarakat manusia yang dapat
dikenal secara logik walaupun latar itu diwujudkan secara imaginasi.
Konsep penting novel ialah isinya mestilah
menggambarkan realiti masyarakat iaitu tentang kehidupan manusia dan
hubungannya dengan alam dan Tuhan, tentang akal, iman, masalah kepercayaan,
keraguan dan keyakinan, dan kini bentuk pemikiran dan perasaan dalam diri
manusia. Hal-hal ini diadunkan dengan imaginasi, fantasi, persepsi, sensitiviti
dan kreativiti pengarang dalam sebuah novel dengan menyusun struktur tertentu
dalam stail bahasa yang kreatif dan
iminatif.
Menurut
Baharuddin Zainal (2000), menegaskan bahawa karya yang bernilai yang dapat
menjelaskan tema dan persoalan yang penting dan relevan kepada masyarakat, pada
masa yang sama juga menonjolkan nilai-nilai keindahan. Selain itu, bidang
kesusasteraan merupakan satu apresiasi hidup, ekspresi yang penting dalam diri
manusia dan dapat digunakan sebagai alat untuk menyempurnakan kehidupan mereka.
Jika berbicara tentang prosa sastera ini tidak terlepas dari melihat tema dan
persoalan sampingan yang merupakan gambaran masyarakatnya. Hal ini menunjukkan
sastera dan masyarakat tidak dapat dipisahkan. Ini kerana kehidupan masyarakat
permasalahan sejagat itulah yang digarap oleh pengarang di dalam karyanya.
Novel
sebagai sebuah karya prosa naratif secara umumnya tidak terhasil daripada
kekosongan makna. Selain itu, novel dalam bentuknya yang lazim berupaya
menampung nila-nilai seperti yang ditangani oleh manusia dalam kehidupan
seharian. Menurut Shahnon Ahmad (1991), karya terikat dengan keperihalan
manusia dan kehidupan, maka tema dan persoalan yang disorot mengungkapkan
nilai-nilai yang menjadi pegangan masyarakat.
Novel
yang akan dikaji bertajuk “Pelangi Jingga”
karya Hartini Hamzah yang baru memenangi Hadiah Sastera Kumpulan Utusan
ExxonMobile 2013. Novel ini mengandungi 200 halaman. Sehubungan itu, novel ini
dipecahkan kepada 17 bab.
Pengarang
adalah orang yang memainkan peranan yang penting dalam penciptaan novel. Tanpa
pengarang sudah tentu novel tidak akan wujud. Oleh itu, pengarang tidak dapat
dinafikan dalam perkembangan novel. Proses penciptaan yang memerlukan kemahiran
berfikir, pengalaman, penguasaan bahasa dan mengerti budaya sangat penting untuk
melahirkan sesebuah novel. Seperti kata
A.Karim Abdullah (1993), dalam pemimpin dan Sasterawan yang menyatakan bahawa
para penulis dan sasterawan yang berilmu, berkualiti dan bervisi berupaya
mencetuskan kebangkitan intelektual sesuatu bangsa dan menjadi penggerak dan
pendukung yang kuat untuk merevolusian masyarakat.
Selain
itu, pengarang tidak dapat lari daripada merakamkan setiap perubahan,
permasalahan, persoalan masyarakat dan yang lebih penting lagi pengarang mesti
mempunyai pegangan diri yang mantap dan profesional. Menurut kata Michael
Zeraffa (1979), pengarang adalah manusia biasa yang tidak terlepas daripada
propaganda zamannya. Secara langsung atau tidak, pengarang akan terlibat
terhadap anggota masyarakatnya. Dalam hal ini, pengarang harus berani dan
mempunyai fikiran untuk menyuarakan tugas mereka sebagai juru bicara
masyarakat. Mereka perlu bersikap kritis dan berani dalam memperjuangkan
kebenaran.
PENYATAAN
MASALAH
Dalam
membuat penilaian terhadap sesebuah karya sastera yang terdiri daripada
beberapa genre, penekanan kepada aspek. Karya prosa seperti novel amnya perlu
mempunyai elemen-elemen yang tersusun yang membina struktur karya tersebut.
Memandangkan penggunaan bahan-bahan sastera seperti novel begitu berleluasa
pada masa sekarang. Para pengkaji terdorong untuk melihat novel dengan melihat
idea utama atau kebudayaan atau nilai sosial yang menjadi inti di dalam
sesebuah novel. Seorang penulis yang kreatif, harus mencampurkan pemikiran yang
berteraskan ilmu yang mana ia memberikan manfaat kepada pembaca.
Sastera
bukan sekadar alat hiburan murahan tetapi juga terdapat ilmu dan falsafah yang
dapat ditimba untuk memberikan ketenangan jiwa dan fikiran yang gelisah yang
mencari-cari kebenaran, Talib Y.K dalam Rahman Shaari (1994: 43) menambah
sastera juga menanam persefahaman dan persaudaraan antara manusia dengan syarat
kita hendaklah mengikis segala sifat-sifat yang negatif.
Sahlan
Mohd. Saman dan Ramli Isin (1998: iv) berpendapat bahawa kesusasteraan mendidik
manusia melalui cerita dan watak-watak yang dimunculkan, kesan interaksi
ataupun pembawaan pokok persoalan dalam cerita. Banyak hal yang boleh dijadikan
teladan hidup, iaitu menerusi perasaan kasih saying akan Negara dan bangsa,
kemanusiaan, keinsafan, harga diri, moral dan agama, kebudayaan setempat,
politik dan psikologi.
Shahnon
Ahmad (1992: 148), menegaskan bahawa karya-karya kreatif adalah bertunjangkan
kemanusiaan dalam segala dimensi. Menurutnya lagi, kesusasteraan tanpa
kemanusiaan yang bermakna sebenarnya tidak boleh disebut sebagai kesusasteraan.
Oleh yang demikian, sesebuah karya yang baik hendaklah diwarnai dengan
nilai-nilai kemanusiaan agar dapat dihayati dan dijadikan panduan berguna
kepada peminat sastera dan masyarakat pembaca.
Pada
masa ini, nilai-nilai yang menjadi dasar perasaan kemanusiaan kian terancam dan
mulai pupus seperti yang pernah berlaku sejarah manusia sebelum ini. Muhammad
Hj.Salleh (1979), keadaan ini jelas dilihat melalui pergolakan dan segala macam
sengketa yang berlaku dalam masyarakat dunia hari ini. Jesteru itu,
perkara-perkara yang menyentuh tentang nilai-nilai kemanusiaan dan nilai social
sewajarnya dijadikan tema utama dan diberikan penekanan yang khusus dalam genre
karya sastera. Hal-hal ini akan membolehkan masyarakat pembaca menilai dan
meneladani nilai-nilai yang membawa kebaikan kepada manusia sejagat.
Objektif Kajian
Objektif
kajian ini ialah:
1. Menghuraikan
sinopsis novel Pelangi Jingga.
2. Definisi
Nilai sosial.
3. Mengkaji
nilai-nilai sosial dan yang terdapat dalam novel.
Kajian
ini mengambil kira novel Pelangi Jingga
karya Hartini Hamzah terbitan Utusan Publication & Distributors Sdn.Bhd.
Dalam objektif kajian, penekanan dibuat kepada kajian budaya dan nilai-nilai
sosial yang terdapat dalam novel Pelangi
Jingga.
SINOPSIS
Muzafar adalah watak utama dalam
novel Pelangi Jingga. Perjalanan cerita ini menunjukkan tentang kasih sayang
dan juga tanggungjawab yang mana Muzafar tidak putus asa untuk mencari adiknya
yang telah lama terpisah. Muzafar telah kehilangan ibu bapanya sejak dia masih
kecil lagi. Dia telah dipelihara oleh Pak Jidin dan juga isterinya. Ayah
Muzafar telah dubunuh dan dikebumikan di Indonesia kerana jenazahnya tidak
dapat di bawa pulang ke Tanah air kerana Dr.Razlan merupakan seorang pengganas
yang mati dibom. Muzafar mempunyai seorang adik perempuan yang bernama
Surianor. Mereka telah terpisah sejak mereka kecil lagi dan Muzafar bertekad
untuk mencari adiknya.
Muzafar telah membuat laporan polis
dan telah mengupah penyiasat persendirian untuk menjejaki keberadaan adiknya
itu. Selepas itu, Muzafar mendapat berita bahawa Surianor berada di Kuala
Tahan. Muzafar, Pak Jidin dan Abang Khairuddin bersama-sama pergi mencari
Surianor di Hutan Kuala Tahan. Muzafar menceritakan tentang Surianor kepada Pak
Jidin dan Abang Khairuddin bahawa Surianor terlibat dalam kumpulan ekstremis
agama yang menuntut kebebasan. Dalam hutan tersebut, mereka ternampak gumpalan
asap dan mereka yakin ada perkampungan di situ. Namun, perkampungan tersebut
bukan penduduk orang asli dan mereka semakin yakin, itulah tempat yang mereka
cari-cari.
Selepas itu, Muzafar dan Abang
Khairuddin sahaja yang pergi ke perkampungan tersebut. Di sana, mereka berjumpa
dengan Arif iaitu kenalan Muzafar semasa mereka menuntut di Universiti. Muzafar
berterus terang kepada Arif bahawa kedatangan dia ke hutan itu. Arif
menceritakan bahawa mereka tinggal di hutan kerana mereka sedang membuat
‘barang’. Setelah itu, Arif memberitahu Muzafar bahawa Surianor berada di Kuala
Lumpur dan dia telah ditugaskan untuk menjaga perakaunan, mengira stok dan
menyusun data keluar masuk. Arif telah memberikan alamat tempat tinggal
Surianor kepada Muzafar.
Selepas itu, Muzafar, Abang
Khairuddin dan Pak Jidin terus pergi ke Kuala Lumpur untuk mencari Surianor.
Mereka mencari Surianor berdasarkan alamat yang telah diberitahu oleh Arif dan
mereka telah menemui Surianor di sana. Surianor telah pun berkahwin sengan
seorang lelaki yang bernama Hisyam. Muzafar telah memujuk adiknya supaya pulang
bersamanya namun Surianor tetap berkeras untuk tidak pulang ke kampung bersama
abangnya itu. Ketika bertemuan mereka, Surianor telah memberikan pesanan
melalui sampul surat kepada Muzafar dan dalam surat tersebut tertera nama
Nurhanim Binti Abu Baka beserta alamat tempat tinggalnya. Nurhanim telah mempunyai
dua orang anak dan pernah berkahwin dengan Arif. Lama kelamaan, Muzafar telah
jatuh cinta kepada Nurhanim dan berhajat untuk menjadikan perempuan itu sebagai
isterinya.
Muzafar menerima panggilan daripada
Surianor dan dia telah menceritakan tentang kegiatan yang dilakukannya selama
ini. Surianor juga memberitahu Muzafar bahawa akan ada huru hara di Dataran
Merdeka Kuala Lumpur semasa Hari Kemerdekaan nanti. Muzafar dan Abang
Khairuddin pergi ke Ibu Pejabat Polis Cawangan Terengganu untuk membuat laporan
tentang apa yang diceritakan oleh Surianor itu. Pada malam kemerdakaan
tersebut, beberapa orang telah ditangkap oleh pihak berkuasa.
Selepas itu, Surianor dan Hisyam
diminta untuk membayar duit berjumlah seratus ribu ringgit sebagai syarat
supaya dia dapat keluar atau tidak menyertai kegiatan itu lagi. Namun, wang
tersebut dibayar oleh Muzafar kerana Hisyam anak orang miskin dan tidak
mempunyai wang sebanyak itu. Muzafar telah diberitahu bahawa Arif telah
ditangkap pada malam menjelang sambutan ulangtahun kemerdekaan kerana disyaki
memasang bom di kawasan Dataran Merdeka. Setelah itu, Muzafar dan Nurhanim
disahkan menjadi suami isteri manakala Surianor dan Hisyam pulang ke kampung
dan tinggal bersama-sama dengan Muzafar dan Nurhanim di kampung.
DEFINISI
NILAI SOSIAL
Perkataan
‘nilai’ digunakan dalam konteks yang berlainan seperti nilai moral, nilai
estetika, nilai etika, nilai seni, nilai agama dan sebagainya. Keadaan ini agak
menyulitkan untuk menerangkan definisi konsep nilai yang sebenar. Menurut Ting
Chew Peh (1983), secara umumnya nilai bukanlah satu objek. Oleh sebab itu, ia
tidak mempunyai sifat objek seperti bentuk atau warna. Tetapi nilai adalah
suatu konsep, suatu pembentukan mental yang dirumuskan daripada tingkah laku
manusia.
Nilai
adalah salah satu ciri kemanusiaan yang sedia ada dalam mana-mana masyarakat.
Tiap-tiap masyarakat mempunyai sistem nilai yang dimiliki bersama dan nilai itu
member pengertian dan tujuan kepada kehidupan kelompok. Setiap individu
masyarakat menganggap bahawa segala peraturan, matlamat perlakuan, nilai dan
norma-norma sosial milik mereka sebagai suatu yang mutlak sifatnya. Misalnya,
masyarakat Melayu merasakan bahawa nilai perlakuan mereka yang bertunjangkan
kepada ajaran Islam yang paling baik yang harus dipelihara dan dikekalkan dari
satu generasi ke generasi.
Mengikut
Sharifah Alawiah Alsagoff (1987: 74) nilai merupakan idea-idea yang dikongsi
oleh sesebuah masyarakat tentang apa yang baik, betul dan dikehendaki. Nilai
juga dapat dikategorikan sebagai sifat ketinggian mengenai pemikiran agama,
kemasyarakatan dan lain-lain. (Noresah Baharom, 1994: 930).
Daripada
pendapat-pendapat di atas, dapat dikatakan bahawa nilai merupakan satu konsep
yang abstrak dan relative sifatnya. Ia merupakan satu fenomena yang bersifat
universal yang dimiliki oleh setiap masyarakat itulah yang mengatur segala
perlaksanaan sistem perlakuan mereka. Walaubagaimanapun, nilai merujuk kepada
nilai apresiasi seseorang individu terhadap sesuatu fenomena atau perlakuan.
Baik dan buruk fenomena atau perlakuan itu bergantung kepada bagaimana
seseorang menilainya, yang tentunya dirangsangkan pula oleh nilai-nilai sosial
atau prinsip-prinsip hidup yang sedia ada dalam kalangan masyarakat yang
dianggotainya itu.
Menurut
Mok Soon Sang, sosial ditakrif sebagai satu sistem interaksi dan aktiviti
manusia dalam masyarakat, (1993 : 78). Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat
(2005), sosial bermaksud segala yang berkaitan dengan masyarakat, perihal
masyarakat dan juga berkaitan dengan persahabatan, pergaulan dan aktiviti masa
lapang.
Jadi, nilai sosial adalah sikap dan perasaan
yang diterima oleh masyarakat sebagai dasar untuk merumuskan apa yang benar dan
penting di masyarakat. Selain itu nilai sosial dirumuskan sebagai petunjuk dan
tafsiran secara sosial terhadap suatu objek . Nilai sosial sifatnya abstrak dan
ukuran masing-masing nilai ditempatkan dalam struktur berdasarkan peringkat
yang ada masyarakat. Bila sikap dan perasaan tentang nilai sosial itu diikat
bersama seluruh anggota masyarakat sebagai sebuah sistem, maka disebut sistem
nilai sosial. Namun kenyataannya orang dapat saja mengembangkan perasaan sendiri
yang mungkin saja berbeza dengan perasaan sebahagian besar warga masyarakat.
Nilai
sosial yang menggagaskan kepentingan agama, norma-norma hidup dan nilai-nilai
murni dalam novel Melayu. Nilai sosial yang terpancar dalam novel Pelangi Jingga ini ialah isu-isu yang
berkaitan dengan pembangunan diri, hubungan manusia dengan manusia dan hubungan
manusia dengan Maha Pencipta.
NILAI
SOSIAL HUBUNGAN MANUSIA DENGAN MANUSIA
Kamus Dewan (1993: 801),
mendefinisikan ‘kemanusiaan’ sebagai perihal manusia, sifat-sifat manusia atau
perikemanusiaan. Kamus Pelajat Terkini (1996: 315) pula member definisi
‘kemanusiaan’ sebagai hal-hal yang berkaitan dengan manusia; keinsanan.
Manakala definisi yang diberikan oleh Kamus Pelajar Lengkap (1997: 278) dan
Kamus Harian Federal (1996: 38), ‘kemanusiaan’ ialah mengenai manusia. Akhir
sekali, Kamus Dwibahasa Oxford (1999: 186) mendefinisikan ‘kemanusian’ sebagai
insani.
Rumusan kepada definisi-definisi
yang diberikan diatas ialah ‘kemanusiaan’ merupakan pertimbangan yang baik
dalam segala tindak-tanduk yang sepatutnya diberi atau dibuat kepada manusia
lain atas dasar sesame manusia dan insan. Ini bermakna segala tindakan yang
akan dilakukan kepada orang lain mestilah difikirkan sebaik-baiknya terlebih
dahulu sebelum melakukannya supaya manusia atau insan yang terkena tindakan itu
tidak tidak teraniaya.
Manusia adalah objek yang konkrit
yang dapat dapat dilihat dan dibuktikan oleh kebenaran pancaindera. Tetapi
kemanusiaan adalah suatu pengertian yang abstrak yang tersembunyi di sebalik
perlakuan manusia. Lantaran itu, kemanusiaan hanya dapat dibicarakan oleh akal
yang rasional. Kerana itulah kemanusiaan selalu menjadi objek-objek perbahasan
yang bersifat falsafah dan keagamaan.
Antara
nilai sosial yang terdapat dalam novel Pelangi Jingga adalah hubungan manusia
dengan manusia. Terdapat pelbagai nilai sosial dalam novel ini. Antaranya sifat
kerjasama, tolong menolong, kasih sayang, sikap mengambil berat dan sebagainya.
Kasih sayang merupakan elemen penting dalam hubungan sesame manusia.
Seseorang
individu dalam sesebuah institusi masyarakat dapat digambarkan mempunyai
hubungan yang rapat. Faktornya ialah kasih sayang. Ikatan kasih sayang dalam
konteks ini amat luas sifatnya. Kasih sayang yang terdapat dalam novel ini
menunjukkan kasih sayang di antara ibu dan anak, Nurhanim dan Muzafar dan Jidin
dan Muzafar. Hal ini dapat dibuktikan melalui petikan ayat :
“ kenapa
Surianor? Sakitkah dia? Kali ini Pak Jidin terlantun. Dua beradik itu, walaupun
cuma dengan Muzafar dia tahu berkasih sayang, adalah belahan jiwanya satu
ketika dahulu. Surianor dia kasihi sama seperti dia menyayangi Muzafar”.
(Pelangi
Jingga, halaman 16)
Petikan
di atas jelas menunjukkan bahawa Pak Jidin telalu menyayangi Surianor dan juga
Muzafar. Semenjak kematian ibu bapa Surianor dan Muzafar, Pak Jidin dan
isterinya yang membesarkan dua beradik itu bagai menatang minyak yang penuh.
Seterusnya
adalah sikap ambil berat. Muzafar terlalu menyayangi adiknya iaitu Surianor dan
terlalu mengambil berat terhadap adiknya itu. Dia tidak pernah putus asa untuk
mencari adiknya. Selain itu, Muzafar juga terlalu mengambil berat tentang
kehidupan Nurhanim dan anaknya. Pak Jidin dan Abang Khairuddin juga mengambil
berat terhadap Muzafar dan adiknya itu. Hal ini dapat dibuktikan melalui
petikan:
“ Beli sikit sahaja, sebab kita pun tak
tahu apa kemungkinannya. Semua itu standby
kalau-kalau kita kena tidur dalam hutan. Abang Cuma risaukan Pak Jidin.
Hutan banat macam tu bukanlah tempat yang sesuai untuk Pak Jidin’.
(Pelangi
Jingga, halaman 42)
Petikan di atas jelas menunjukkan
bahawa Abang Khairuddindan juga Muzafar mengambil berat tentang kesihatan Pak
Jidin. Mereka terlalu risaukan Pak Jidin kerana dia telah berumur dan tidak
mempunyai banyak tenaga.
“ maafkan saya. Tadi Hanim beritahu,
anak-anak demam. Kalau Hanim benarkan, saya nak bawa mereka mendapatkan
rawatan. Depan tu tadi saya nampak ada klinik”.
(Pelangi
Jingga, halaman 136)
“Nurhanim
tiada telefon bimbit. Hendak dibelikannya satu, itu Nampak sangat. Mujur juga
taska tempat tinggalnya ada kemudahan telefon. Setelah diperolehnya nombor
telefon taska itu, hamper setiap malam Nurhanim ditelefonnya. Mereka bercakap
hal-hal biasa sahaja, kebanyakannya perihal kesihatan anak-anak Nurhanim.
Nurhanim menyambutnya dengan baik”.
(Pelangi Jingga, halaman 144)
“ Muzafar yang
memadu. Abang Khairuddin di sebelahnya sedang menelefon seseorang, barangkali
menelefon Kak Limah. Terdengar Abang Khairuddin memaklumkan pencarian mereka
akan mengambil sedikit masa lagi, selain bertanyakan khabar anak-anak. Abang Khairuddin kelihatan ceria sebaik
sahaja selesai perbualan mereka”.
(Pelangi Jingga, halaman 95)
Petikan
di atas telah menunjukkan tentang sikap prihatin dan juga sikap ambil berat
yang ditunjukkan oleh Muzafar. Dia terlalu mengambil berat tentang kesihatan
anak-anak Nurhanim. Dia yang mengantar anak-anak Nurhanim untuk mendapatkan
rawatan di klinik. Selain itu, terdapat juga sikap ambil berat yang ditunjukkan
oleh sikap Abang Khairuddin. Dia bertanya khabar tentang anak dan isterinya
melalui telefon ketika dia sibuk mencari Surianor. Hal ini jelas bahawa, Abang
Khairuddin tidak lupa akan tanggungjawabnya untuk keluarganya dan selalu
mengingati keluarga walau dimana pun dia berada.
Seterusnya
adalah sikap tanggungjawab, tolong menolong dan saling bantu membantu. Bertanggungjawab
ialah kewajiban yang dipikul oleh seseorang atas setiap apa jua yang telah
diamanahkan kepadanya. Tanggungjawab nilai kemanusiaan yang berat di mana
manusia perlu mangambil atau menerima risiko atas segala yang
dipertanggungjawabkan. Oleh yang demikian, sebagai hamba di muka bumi ini kita
perlu faham dan tahu untuk menunaikan tanggungjawab sama ada dengan Tuhan, ibu
bapa, masyarakat, diri sendiri, agama, bangsa dan Negara. Antara petikan yang
terdapat dalam novel adalah:
“ kamu jangan tanya lagi Muzafar.
Bulat dah hati Pak Jidin ni nak menolong kamu.
(Pelangi Jingga, halaman 35)
“
hujung minggu pula, cerah sahaja tanah, Muzafar sudah menolongnya menyidai
pakaian dan menyapu di halaman rumah, sebelum hilang sekitar jam 11.00. Suriani
tahu, sekiranya pagi-pagi lagi anak itu bersegera turun ke tanah membereskan
itu ini, bermakna ada janjilah dia dengan Pak Jidinnya”.
(Pelangi Jingga, halaman 27)
Petikan
di atas jelas menunjukkan bahawa dia meupakan seorang yang rajin dan suka
membantu ibunya. Sebelum Muzafar hendak keluar dengan Pak Jidin, dia terlebih
dahulu menyiapkan kerja-kerja rumah. Setelah siap, barulah Muzafar bergegas
keluar pergi ke rumah Pak jidin. Ini juga jelas membuktikan bahawa Muzafar
merupakan seorang anak yang baik dan juga rajin menolong ibu bapanya. Tanpa
disuruh, Muzafar dengan berbesar hati menyiapkan kerja rumah seperti menyapu
halaman rumah, menyidai pakaian dan sebagainya.
“ biarlah abang
berterus terang. Sebenarnya abang tak pernah pun datang sini. Kelmarin tu abang
tipu. Sebabnya abang nak ikut kamu. Abang terpaksa sama-sama menyelamatkan adik
kamu. Abang rasa bertanggungjawab. Kalau apa-apa buruk jadi pada dia, abang pun
bersalah juga, kerana abang dah tahu”.
(Pelangi Jingga, halaman 52)
“lalu pertemuan mereka malam itu berakhir
dengan Abang Khairuddin mengulangi janjinya untuk membantu Muzafar
menyelamatkan Surianor, walau dari sisi apa pun”.
(Pelangi Jingga, halaman 46)
Petikan
di atas menunjukkan sikap Abang Khairuddin. Abang Khairuddin menipu Muzafar
bahawa dia sudah pergi ke Bukit Tahan, padahal Abang Khairuddin tidak pernah
pergi kesana. Abang Khairuddin membertihau Muzafar bahawa dia sudah pergi ke
Bukit Tahan kerana, dia berfikir Muzafar akan membenarkan dia ikut kerana
beranggapan bahawa pencarian Surianor itu lebih senang dijumpai. Namun, Abang
Khairuddin telah berterus terang bahawa dia sangat bertanggungjawab untuk turut
mencari Surianor di hutan.
“elok sangatlah
Kak Limah datang ni. Saya dengan Pak Jidin pun seminggu dua ni ada hal.
Terpaksa ke tempat lain. Bukan apa, minta tolong tengok-tengokkan rumah. Kami
ni tak tahu bila baliknya”.
(Pelangi Jingga, halaman 37)
“seisi kampung
riuh-rendah. Tidak kira siang atau malam. Semua orang tahu apa peranan mereka.
Kaum perempuan membuat kerisik. Ada yang menyiapkan bunga telur di ruang tamu.
Orang lelaki menyusun kayu api yang telah siap dibelah sebelumnya. Beberapa
orang wanita telah memulakan kerja menghias meja pengantin”.
(Pelangi Jingga, halaman 183 dan
184)
Petikan
di atas menunjukkan sikap tolong menolong diantara jiran tetangga dan juga
penduduk kampung. Ramai kaum perempuan
dan lelaki turut memeriahkan majlis pernikahan Muzafar dan Nurhanim yang telah
diadakan di Kampung. Sikap bekerjasama ini amat penting. Tambahan pula ia dapat
menguatkan ikatan di antara penduduk kampung. Hal ini jelas bahawa, sikap
seperti ini dapat membuatkan sesuatu perkara dapat diselesaikan da dikerjakan
dengan cepat dan jayanya. Seperti, majlis kenduri. Ramai jiran yang datang
membantu dan acara itu dapat disiapkan dengan cepat dan mereka dapat bersua
muka sesama mereka.
“ Leganya
Muzafar dan Abang Khairuddin. Mereka menapak keluar dari balai dengan hati yang
lapang. Satu tanggungjawab sudah usai disempurnakan.
(Pelangi Jingga, halaman 155)
“ada
hikmah di sebaliknya, Muzafar. Kampung kita ni selalu dilawati oleh orang
kenamaan. Menteri besar kita, pantang dengar kita kena rebut, datang terus dia.
Rumah Pak Jidin tu, wajib dia singgah. Makan atas pelantar itulah, duduk
bersila. Kak Limah dan kawan-kawannya yang tolong masak”.
(Pelangi Jingga, halaman 115)
“ sejak itu, berhiba-hiba sahajalah yang Pak
Jidin tahu. Makan minumnya mula diuruskan oleh jiran-jirannya terdekat yang
belas padanya”.
(Pelangi Jingga, halaman 31 dan 32)
Petikan
di atas menunjukkan sikap Kak Limah dan kawan-kawannya yang saling bantu
membantu. Hal ini jelas menunjukkan, semagat saling bantu membantu adalah
sangat mulia dan juga penting dalam sesebuah masyarakat. Selain itu, ia juga
dapat mengeratkan hubungan silaturrahin di antara masyarakat.
NILAI SOSIAL HUBUNGAN
MANUSIA DENGAN MAHA PENCIPTA
Seterusnya
adalah hubungan manusia dengan Maha Pencipta. Menurut Mohd Nasir Omar, keimanan
kepada Allah adalah teras kepada semua jenis amalan dalam Islam. Ciri etika
Islam, keimanan memainkan peranan yang penting dalam membina konsep, pandangan,
sikap, gaya berfikir dan sistem tindakan seseorang individu dalam hidupnya. Hal
ini dapat dijelaskan melalui jalan cerita dalam novel ini. Semasa berada di
dalam hutan, Muzafar, Pak Jidin dan Abang Khairuddin tidak lupa untuk
menunaikan suruhan-Nya. Selain itu, mereka juga selalu berdoa agar mereka dapat
mencari Surianor. Antara petikan yang terdapat dalam novel ini adalah:
“Berlinang air
mata Muzafar saat mengaminkan doa yang dibacakan Pak Jidin sebelum mereka
bertolak pagi itu. Doa memohon perlindungan Allah sepanjang kembara yang tidak
ketahuan untung nasib mereka nanti. Doa mohon Surianor yang dicari, selamat
dibawa pulang”.
(Pelangi Jingga, halaman 47)
Petikan
di atas menunjukkan bahawa Muzafar tidak pernah putus asa untuk meminta
pertolongannya kepada Allah S.W.T. Muzafar hanya ingin menjejaki adiknya dan
ingin membawa pulang Surianor dalam keadaan yang selamat.
“ Muzafar
menurut. Tidak sukar untuk mendapat bilik, dan dengan kecepatan luar biasa
mereka mengangkut barang-barang peribadi ke dalamnya. Kemudiannya,
masing-masing menguruskan diri setelah seharian bermandikan peluh di luar sana.
Solat yang mereka niat untuk dijamakkan sebelumnya mereka jamakkan”.
(Pelangi Jingga, halaman 57)
Petikan
tersebut jelas menunjukkan bahawa walaupun penat, Abang Khairuddin, Muzafar dan
juga Pak Jidin tetap tidak lupa untuk mengerjakan suruhan dan perintah Tuhan
untuk mengerjakan ibadah. Hal ini jelas membuktikan, Muzafar tidak pernah lupa
akan suruhan yang Maha Pencipta.
“ Jangan merajuk
Muzafar. Air dicencang takkan putus. Tak boleh berbuat apa pun, berdoa tetap
boleh. Teruskan berdoa. Allah Maha Mengasihi”.
(Pelangi Jingga, halaman 117)
“ keluar dari TASKA al-Amin, Muzafar mencari
Masjid. Solat Zuhur tidak disempurnakannya lagi, lantaran waktu zuhur belum
masuk semasa dia bergegas tadi. Usai bersolat; yang dilaksanakannya
bersendirian, Muzafar mengambil masa untuk merenung ke dalam dirinya. Dia
bermuhasabah”.
(Pelangi Jingga, halaman 134)
Petikan
di atas menunjukkan Muzafar tidak melengah-lengahkan masa untuk menunuaikan
solat. Walaupun dia berada dalam keadaan yang sibuk dan terburu-buru, dia
selalu menyelesaikan urusannya dengan Maha Pencipta dahulu kerana baginya itu
adalah sesuatu amalan yang amat penting baginya.
“ Alhamdulillah.
Subhanallah. Kali ini giliran Muzafar pula memanjatkan seribu kesyukuran ke
hadrat Allah SWT, atas apa jua rahmat dan kurniaan-Nya sepanjang perjalanannya
mencari cinta di atas muka bumi ini”.
(Pelangi Jingga, halaman 161)
Petikan
di atas menunjukkan sikap berterima Muzafar Kepada Allah kerana telah
memberikan Muzafar kebahagiaan dan juga telah mempertemukan dia dengan jodohnya
iaitu Nurhanim. Muzafar memanjatkan syukur ke atas Ilahi kerana memberikan apa
yang terbaik untuk Muzafar.
KESIMPULAN
Berdasarkan kajian yang telah
dibuat, sememangnya begitu banyak nilai-nilai sosial yang boleh didapati dalam
novel Pelangi Jingga ini. Keseluruhan
bab ini, membuktikan bahawa novel ini mengandungi nilai-nilai sosial seperti
kasih sayang, bertanggungjawab, sikap ambil berat, patuh kepada suruhan yang
Maha Pencipta dan sebagainya. Hal ini demikian dapat menggugah ataupun menarik
minat pembaca.
Karya sastera yang dihasilkan oleh
pengarang mempunyai peranannya yang tersendiri sebagai medium dalam usaha untuk
menyampaikan mesej atau amanat yang berguna kepada khalayak pembaca dan
masyarakat. Kesusasteraan dapat dijadikan agen pembentukan moral dan etika di
samping sebagai satu disiplin. Kesusasteraan itu bukanlah sebagai hiburan dalam
melengkapkan jiwa masyarakat, malah perlu disedari dapat membantu mendidik
masyarakat kea rah pembentukan nilai-nilai murni. Islam dari segi falsafahnya
menyatakan sastera haruslah bertujuan kearah pembentukan peribadi ideal dan menjadi
penghubungan ketakwaan kepada Allah. Pengarang perlu menyedari bahawa mereka
memainkan peranan penting dalam usaha membantu pembentukan generasi yang
bermoral tinggi.
No comments:
Post a Comment