PENDAHULUAN
Menurut Baharuddin Zainal (2000), menegaskan bahawa
karya yang bernilai yang dapat menjelaskan tema dan persoalan yang penting dan
relevan kepada masyarakat, pada masa yang sama juga menonjolkan nilai-nilai
keindahan. Selain itu, bidang kesusasteraan merupakan satu apresiasi hidup,
ekspresi yang penting dalam diri manusia dan dapat digunakan sebagai alat untuk
menyempurnakan kehidupan mereka. Jika berbicara tentang prosa sastera ini tidak
terlepas dari melihat tema dan persoalan sampingan yang merupakan gambaran
masyarakatnya. Hal ini menunjukkan sastera dan masyarakat tidak dapat
dipisahkan. Ini kerana kehidupan masyarakat permasalahan sejagat itulah yang
digarap oleh pengarang di dalam karyanya.
Dalam menghasilkan karya-karya sastera, pengarang
bebas memaparkan tema dan persoalan-persoalan yang berlaku dalam masyarakat.
Hal ni bersesuaian dengan melihat bahawa sastera itu adalah perancangan
masyarakat dan budaya. Apabila berbincang tentang tema dan persoalan, biasanya
tema dan persoalan lazimnya dipaparkan berkait dengan kasih sayang, kesempitan
hidup, cinta dan sebagainya. Dalam kajian ini, pembaca akan dapat melihat tema dan persoalan serta
unsur-unsur ilmu yang terdapat dalam novel yang bertajuk Penyeberang Sempadan
hasil karya Anwar Ridhwan yang telah memenangi hadiah pertama Hadiah Sako 3
bagi novel Nasional pada tahun 2002/2007.
TEMA
Menurut Ali Ahmad (1978), tema ialah idea yang
mengawal cerita. Tema menjadi panduan kepada pengarang memilih bahan-bahan
dalam cerita dan menyusunnya. Tema dalam sebuah cerita tidak dapat dilihat
sepenuhnya sehingga cerita itu selesai dibaca. Cara-cara untuk bergerak,
berfikir dan bertindak bertentangan diantara satu sama lain, bagaimana cerita
itu diselesaikan yang dikemukakan oleh pengarang.
Sahlan Mohd Saman, (1985) menyatakan bahawa tema
merupakan satu unsur ekstrinsik atau luaran lazimnya disimpulkan setelah tamat
membaca sesebuah karya sastera itu. Menurut Safian Hussain, (1988) dalam
Glosari ialah istilah kesusasteraan, tema didefinisikan sebagai idea atau
persoalan pokok atau idea yang mengawal sesebuah karya sastera.
Manakala menurut Ramli Isin, (1992) tema adalah
gagasan atau pemikiran utama yang akan ditemui atau dirasakan oleh seseorang
apabila selesai membaca novel itu. Biasanya tema yang menjadi pemikiran
seseorang pengarang berkisar tentang kehidupan manusia samada bersifat kelompok
masyarakat atau individu. Sesebuah tema juga biasanya diikuti dengan
berbagai-bagai persoalan dan permasalahan.
Bagi Maimunah Haji Omar, (1992) pula tema ialah
persoalan utama pada sesuatu kejadian yang berlaku yang dialami oleh sesuatu
watak di dalam sebuah cerita yang diutarakan. Ia juga dianggap sebagai pusat
penceritaan serta perbincangan dan selalunya dihubungkaitkan dengan masalah
yang timbul untuk membangunkan sesebuah cerita yang hendak disampaikan.
PERSOALAN.
Dalam sesebuah karya pelbagai
persoalan ditimbulkan oleh pengarang dalam mengembangkan plot cerita dalam
sesebuah novel. Persoalan inilah yang menjadi inti atau binaan kepada plot atau
jalan cerita sesebuah novel. Hal ini kerana dalam menghasilkan karya bukan
sahaja persoalan utama yang menjadi fokus penceritaan malahan persoalan
sampingan turut digarapkan.
Menurut Ramli Isin dan Razak Mamat,
(1980) ‘persoalan’ ialah lebih kecil daripada tema utama. Pada kebiasaannya,
‘persoalan’ ini dimunculkan oleh cerpenis lebih daripada satu dalam sesebuah
karya. Kemunculan ‘persoalan’ berhubung dengan tema utama yang menjadi
pemikiran dan renungan cerpenisnya. Mereka mengatakan sesuatu ‘persoalan’
dimunculkan dalam sesebuah karya adalah bertujuan untuk menhidupkan lagi
penampilan tema utamanya.
Selain itu, Mana Sikana, (1988)
menjelaskan ‘persoalan’ sebagai peristiwa-peristiwa sampingan atau
masalah-masalah yang ditimbulkan untuk memperkuatkan tema dan tema pula adalah
persoalan yang terpenting dalam sesebuah karya.
TEMA
DAN PERSOALAN.
Tema dalam novel Penyeberang
Sempadan ialah pengembaraan Kuay untuk mencari fahaman-fahaman yang baik untuk
dijadikan sempadan dan teladan kepada dia dan juga masyarakat kampung Kuala
Tuntung. Mula mendapat fahaman ketika berada di Peking. Peking pada ketika itu
memegang fahaman komunisme dan sosiolisme yang menjadikan setiap masyarakat di
situ setaraf. Kemudian mendapat fahaman demokrasi bebas yang dijalankan di
Amerika Syarikat. Pada masa ini, Kuay telah menulis surat kepada kembarnya
danmenyatakan bahawa fahaman ini harus dijalankan di kampungnya supaya
masyarakat boleh mula berniaga barang pertanian dan boleh mula membina
rumah-rumah kedai kemudian sewakannya. Akhirnya, Kuay telah bertemu Syafi’aa
dan mengetahui bahawa selama ini fahaman yang diikuti sebenarnya salah. Fahaman
Islam merupakan fahaman yang benar dan betul dan harus dijadikan pegangan
kepada setiap golongan masyarakat Islam.
Persoalan dalam novel ini pula ialah
bau yang sentiasa mengikuti Kuay semasa dalam pengembaraan ke Peking, Moscow,
Amerika Syarikat kemudian bau itu hilang ketika Kuay berada Amman, Kaherah dan
Kuala Tuntung. Sebenarnya ‘bau’ itu merupakan simbol fahaman-fahaman yang cuba
diungkapan. Seperti:
“bau
yang muncul dan lenyap. Lenyap dan muncul di hujung deria ciumannya. Bau yang
kadang-kadang begitu cair. Kadang-kadang begitu pekat”
(Penyeberang Sempadan, halaman 2)
“bau
itu berkata: Aku hadir dihujung hidungmu untuk kau cium. Bau itu ikut berlari
kencang di denai gajah. Melompat banir beringin. Tunduk mengelak dahan dan
ranting. Turut bersembunyi daripada dikesan tali barut penjajah”
“bau
itu ikut menumpang jong yang dinaikinya di Sai Buri. Bau itu ikut belayar ke
Peking. Angin selatan yang kencang, yang menolak layar jong, tidak mampu untuk
menerbangkan bau itu dari hujung hidungnya. Bau itu menemaninya di geladak. Di
ruang makan. Di kamr tidur kapal yang sempit. Bau itu juga membangunkannya
setiap pagi” .
(Penyeberang Sempadan, halaman 3)
“dan
bau yang aneh itu tetap mengikut kemana sahaja aku pergi. Bau mayat yang
memualkan itu! Di Peking dahulu, bau itu mengikut aku ke pejabat hal ehwal luar
Negara China ketika aku membuat pasport untuk ke Moscow” .
“apabila
pasport itu siap seminggu kemudian dan aku pergi mengambilnya, bau itu
mengepung hujung hidungku. Bau it uterus bertenggek di batang hidungku, ketika
aku menyertai teman-teman di stesen kereta api Qianmen untuk ke Moscow melalui
darat. Bau itu tidak mahu turun ketika kereta api mula bergerak. Bau itu rela
bersesak-sesak dalam gerabak pengap”
(Penyeberang Sempadan, halaman 219)
“Bau”
yang sentiasa mengikuti Kuay merupakan fahaman-fahaman atau isme-isme yang cuba
Kuay cari dan ikuti.
Selain
itu, kasih sayang antara Kuay dengan keluarganya. Kuay sentiasa berutus surat
dengan adik kembarnya. Dalam suratnya juga Kuay sentiasa mengingati ibuya yang
bernama Yang Zanariah.
“salam-ku
buat ibonda-ku Yang Zanariah yang selalu berada di-dalam ingatan-ku ini. Akan
tetapi hanya lambaran ini yang dapat ku- kirimkan sa-bagai chara mengobat
sa’at2 rindu-ku kepada semua...”
(Penyeberang Sempadan, halaman 130)
“sembah
salam kepada bonda-ku Yang Zanariah walau pun jauh di-saberang lautan, bonda
selalu berada di-sebelah-ku. Mudah2an kita akan berjumpa apabila aku balik
ke-Malaya melihat hasil perjuangan-ku yang sudah selesai...”
(Penyeberang Sempadan, halaman 342)
“salam
yang sangat hangat untok ibu-ku Yang Zanariah serta ingat2an yang sangat dalam
kepada-mu...”
(Penyeberang Sempadan, halaman 241)
“Kesturi
sampaikan kepada ibunda Yang Zanariah, aku sangat-sangat merinduinya. Aku tidak
pernah melupakannya...”
(Penyeberang Sempadan, halaman 394)
Dalam
isi surat-surat yang dikirim oleh Kuay kepada Kesturi seperti yang telah diterangkan
di atas menunjukkan bahawa Kuay sentiasa mengingati keluarganya terutama ibunya
Yang Zanariah.
Sehubungan itu, kasih sayang Kesturi terhadap ibunya
juga dapat ditonjolkan dalam novel ini. Ketika Kuay tiada, Kesturi menjaga
ibunya yang sedang sakit seperti mana ibunya menjaga mereka sewaktu kecil. Kesturi
memandikan, menyucikan dan memberikan ibunya makan.
“kalau
Yang Zanariah sakit kepala, Kesturilah yang sapukan minyak ‘Geliga’ , sambil
picit-picit dahi Yang Zanariah. Kadang-kadang Kesturi sapu minyak ‘Cap Kapak’ .
Kalau Yang Zanariah rasa pening, Kesturilah yang bancuhkan serbuk ‘Cap Kaki
Tiga’ dengan air suam dalam gelas...”
(Penyeberang Sempadan, halaman
306)
“dengan
sehelai tuala lembab Kesturi bersihkan muka dan mulut Yang Zanariah. Kemudian Kesturi
lap muntah di baju Yang Zanariah, di cadar, dan di lantai. Selepas kesan muntah
di lantai itu hilang, Kesturi lap lantai itu dua tiga kali lagi... ”
(Penyeberang Sempadan, halaman 320)
“Soal
mandikan Yang Zanariah dia boleh buat. Tenaga lelakinya masih kuat untuk
cempung badan Yang Zanariah yang kurus mengecut, bawa ke bilik mandi. Dia boleh
pakaikan Yang Zanariah dengan pakaian baru. Bedakkan Yang Zanariah. Kalau Yan
tak ada di rumah, kerja menukar lampin Yang Zanariah, atau cuci punggungnya, Kesturi
boleh buat. Nak jijik apa? Masa dia kecil dulu, Yang Zanariahlah yang cuci
punggungnya...”
(Penyeberang Sempadan, halaman 307)
Selari dengan itu, Kasturi yang telah berkahwin
dengan Yan juga menunjukkan kasih sayangnya kepada anak-anak mereka. Selain itu,
Yan juga menunjukkan tanggungjawabnya sebagai menantu kepada Yang Zanariah.
“Bagi
Yan, jaga emak sendiri atau jaga emak mentua sama saja. Sudah jadi
tanggungjawabnya. Dia pernah menjaga emak kandung. Mandikan. Pakaikan baju.
Tukarkan kain lampin...”
(Penyeberang Sempadan, halaman 306)
Di
sini menunjukkan bahawa Yan memikul tanggungjawabnya untuk menjaga ibu
mertuanya sama seperti dia menjaga ibunya sendiri.
Persoalan seterusnya ialah pengorbanan seorang anak.
Hal ini dapat dibuktikan ketika Kasturi sanggup berkorban untuk menjaga ibunya
yang sakit ketika isterinya yang bernama Yan pergi ke rumah anaknya. Selain
itu, pengorbanan yang dapat ditonjolkan ialah ketika Kuay pergi meninggalkan
ibunya dan kembarnya untuk pergi mencari fahaman-fahaman tersebut. Pengorbanan
Kuay meninggalkan ibu dan kembarnya dapat dilihat dalam perjalanan cerita dalam
novel ini sahaja.
“Tengah
hari tadi Kesturi masakkan bubur nasi untuk Yang Zanariah. Kesturi campurkan
bubur itu dengan bayam, hirisan lobak merah dan ikan bilis sangai...”
(Penyeberang Sempadan, halaman 308)
“Apa
yang mak cakap ni,” Kesturi memotong. “
Kuay memang pergi dari sini, tapi dia tak tinggalkan emak. Dalam surat-suratnya
dia tetap ingat mak...”
(Penyeberang Sempadan, halaman 315)
“Mungkin
betul...,” suara Yang Zanariah lemah sekali. Suara Yang Zanariah ini, menurur
Kesturi, seperti membenarkan penegasannya bahawa Kuay tak pernah berniat
meninggalkan Yang Zanariah baik secara zahir mahupun secara batin...”
(Penyeberang Sempadan, halaman 316)
Selain itu, persoalan tentang semangat setia kawan.
Ketika Meor menjadi tahanan pihak Inggeris, dia sedaya upaya merahsiakan siapa
ketua mereka kerana Kuay merupakan sahabatnya ketika kecil lagi.
“INSPEKTOR:
Siapa ketua kamu?
MEOR:
(Membisu).
ANGGOTA
SB: Cakap, siapa ketua kamu?
MEOR:
(Tetap membisu).
INSPEKTOR:
Cakap, siapa nama ketua kamu? Raman Manor?
MEOR:
(Terus membisu)...”
(Penyeberang Sempadan, halaman 186)
Dalam
soal siasat tersebut Meor hanya berdiam diri tanpa menjawab sebarang pertanyaan
yang diajukan oleh Inspektor dan Anggota SB.
Sehubungan itu, persoalan setrusnya ialah mengenai
keinsafan. Keinsafan ketika wanita yang dikenalinya iaitu Syafi’aa menasihatkan
Kuay tentaang fahaman agama yang telah lama Kuay tinggalkan sejak dia pergi
mencari fahaman-fahaman dahulu, Syafi’aa telah membuka hati Kuay untuk teruskan
fahaman Islam kerana fahaman ini benar dan betul untuk diikuti.
“Benar
kata Syafi’aa, isme bikinan manusia baik yang disebut komunisme, sosialisme,
dan hatta demokrasi, tetaplah ciptaan manusia yang tidak sempurna. Yang
sempurna hanya Tuhan...”
“ Aku
berasa, hujah Syafi’aa tentang Islam cepat meresap ke dalam sukmaku...”
(Penyeberang Sempadan, halaman 366
dan 367)
“Aku
sudah jauh mengembara dan berjuang, menempuh berbagai-bagai cabaran dan dugaan.
Perjalanan panjang itu rupa-rupanya merupakan suatu pencarian bagi menemukan
asas perjuangan yang benar. Yang aku maksudkan dengan benar bukanlah benar
menurut penilaian manusia. Akan tetapi benar menurut pandangan Allah SWT, Maha
Pencipta dan Penguasa bagi seluruh alam dan semua makhluknya yang bersifat
baharu...”
(Penyeberang Sempadan, halaman 392)
Dalam
ayat-ayat tersebut menunjukkan bahawa Kuay telah menemui jalan kembali menuju
kebenaran dan telah dikurniakan hidayah untuk teruskan ajaran Islam yang betul.
ILMU
YANG DISAMPAIKAN.
Dalam novel Penyeberang Sempadan terdapat ilmu yang
dikaitkan dengan sejarah. Hal ini dapat ditunjukkan pada awal babak dalam novel
Penyeberang Sempadan ini. Menurut sejarawan Baverley Southgate (1996), pengertian
sejarah dapat didefinisikan sebagai “studi tentang peristiwa di masa lampau”. Dengan
demikian,sejarah merupakan peristiwa fakta di masa lampau, bukan kisah rekaan
semata. Definisi menurut Baverley Southgate merupakan pemahaman paling
sederhana. Pengertian sejarah menurut Baverley menghendaki pemahaman objektif
terhadap fakta-fakta sejarah. Kaedah penulisannya menggunakan cerita sejarah
dan tidak dibenarkan secara analisis sejarah.
“beberapa minggu selepas Nagasaki dan
Hiroshima diubah menjadi neraka, dengan kepulan cendawan bom atom mencakar
langit, mengisyaratkan tentera-tentera Jepun mesti menyerah diri dalam babak
akhir perang Dunia Kedua...”
(Penyeberang Sempadan, halaman 29)
“demi
untuk kemerdekaan kita berkumpul dan berpisah. Mati dan hidup di tangan Tuhan,
tetapi berjuang untuk kemerdekaan!”.
(Penyeberang Sempadan, halaman 43)
“pengganas
komunis bukan kolonial, tapi pejuang pembebasan. Mungkin begitu cara dia
berfikir. Sebab itulah barangkali, API dan Angkatan Wanita Sedar yang pada
mulanya berada di bawah PKMM, menjadi pertubuhan-yang tuan katakan – aliran
kiri yang tersendiri...”
(Penyeberang Sempadan, halaman 85)
Selain
itu banyak juga tarikh-tarikh yang menujukkan peristiwa sejarah iaitu sebelum
merdeka dan selepas merdeka.
WATAK
DAN PERWATAKAN.
Watak utama dalam novel Penyeberang Sempadan ialah
Kuay. Kuay mempunyai kembar yang bernama Kesturi. Kuay mempunyai sifat yang
bertanggungjawab. Hal ini dapat dibuktikan semasa Kuay menjadi ketua 100 orang
lelaki Melayu untuk mempertahankan Tanah Malaya. Ketika itu, ramai anak-anak
buahnya telah mati dan cedera ditembak dan Kuay mengarahkan supaya mencari dan
membawa mereka yang tercedera ke tempat berlindung. Selain itu, Kuay merupakan
seorang yang mudah bergaul. Ketika berada di Peking dia bertemu dengan Bung
Suradi. Mereka telah berkawan rapat dan tinggal satu bilik walaupun baru sahaja
kenal. Selain itu, sifat mudah bergaulnya juga dapat dilihat ketika Kuay
bertemu Syafi’aa di Washington. Kuay dan Syafi’aa terus berhubung dan
meneruskan hubungan mereka mendirikan rumah tangga pada umur Kuay 54 tahun.
Selari dengan
itu, Kuay juga mudah menerima
teguran. Ketika bertemu Syafi’aa, Kuay telah mendengar nasihat Syafi’aa tentang
ajaran agama yang telah lama Kuay tinggalkan. Syafi’aa memberitahu Kuay bahawa
semua fahaman yang selama ini dia ikut sebenarnya salah. Kemudian Syafi’aa
menasihatinya dan akhirnya Kuay pasrah dan berubah. Selain itu, Kuay juga tidak
mudah putus asa. Hal ini dapat dilihat ketika Kuay pergi ke beberapa tempat
untuk mencari fahaman-fahaman tersebut. Selain itu, Kuay juga sanggup melakukan
apa sahaja asalkan dia dapat ke Moscow. Kuay sanggup bertanding lawan cengkerik
dengan Bung Suradi. Padahal Kuay tidak mempunyai pengalaman mengenai cengkerik
apaatah lagi perlawanan cengkerik. Akhirnya, Kuay memenangi pertandingan lawan
cengkerik tersebut dan dapat pegi ke Moscow.
Watak seterusnya ialah Kesturi. Kesturi mempunyai sifat
yang penyayang. Sifat ini dapat ditunjukkan ketika ibunya iaitu Yang Zanariah
sakit. Dia menjaga ibunya yang sakit dengan penuh kasih sayang. Dia juga
memandikan, menyucikan dan memberi ibunya makan bubur. Kesturi menjaga dan
merawat ibunya seperti mana ibunya menjaga dia dan Kuay ketika dia kecil.
Selain itu, Kesturi juga seorang yang bertanggungjawab. Kesturi menjalankan
tanggungjawabnya sebagai seorang anak apabila ibunya sakit. Kesturi
menggantikan semua kerja yang ibunya lakukan. Selari dengan itu, Kesturi juga seorang
yang patu pada arahan. Hal ini dapat ditunjukkan ketika Kuay mengirimkan surat
kepadanya dan menyuruh Kesturi melakukan apa fahaman yang telah Kuay temui.
PLOT.
Plot mempunyai empat peringkat iaitu permulaan,
perkembangan, klimaks dan peleraian. Pada permulaan cerita novel Penyeberang
Sempadan ini adalah berlakunya pengembaraan Kuay dari Kuala Tuntung ke Peking,
Moscow dan Kaherah. Dia terpaksa meninggalkan ibu dan kembarnya di Kuala
Tuntung kerana mahu mencari fahaman-fahaman mengenai komunisme dan sosiolisme.
Ketika dia memulakan pengembaraannya, ayahnya telah meninggal dunia kerana
ditangkap oleh pihak Inggeris kerana dituduh membunuh kontraktor Inggeris
dengan menggunakan lembing. Namun selepas dua minggu ayahnya dihantar dalam
keadaan yang tidak bernyawa. Semasa pengembaraannya, dia diganggu oleh ‘bau’
yang sentiasa mengikuti gerak-gerinya. Bau tersebut menimbulkan tanda tanya dan
membuatkan Kuay berasa tidak selesa. Namun dia tidak menghiraukan bau yang
mengikutinya itu.
Perkembangan cerita di teruskan
dengan Kuay menganggotai Angkatan Pemuda Insaf yang diketuai oleh Leman
Kadamad, Raman Manor dan Atan Petakhir. Setelah itu dia juga telah dilantik
sebagai kader terbaik dan meneruskan perjuangan API. Dalam pertempuran itu,
kaki kiri Kuay terkena tembakan dan bertemu dengan Pak Suparto. Pak Suparto
merawat dan menjaganya sehingga kaki kirinya itu pulih. Kemudian bertemu dengan
Bung Suradi ketika di Peking. Di Peking, Kuay mendapat sekeping kertas yang
tertulis “betul kamu mengakui fahaman ini” . Dia mula tertanya-tanya siapa yang
mengirimkan ayat tersebut. Namun Kuay tetap meneruskan pengembaraannya. Sudah
hampir empat tahun Kuay bekerja di kilang pakaian milik parti yang terletak di
Barat Peking. Ketua kilang ingin menghantar salah seorang komrad menyertai
delegasi lima belas komrad antarabangsa ke Moscow. Kuay terpaksa bertanding
lawan cengkerik dengan Bung Suradi kerana hanya pemenang yang akan terpilih
untuk menyertai komrad ke Moscow. Akhirnya, Kuay menang dalam pertandingan
lawan cengkerik itu. Setibanya di Moscow, bau itu menggangu Kuay lagi. Bau itu
terus mengekori Kuay. Seterusnya, semasa berada di Moscow Kuay menulis surat
kepada Kesturi dan menceritakan tentang fahaman demokrasi yang ditemui di
Amerika Syarikat.
Pada peringkat klimaks, Meor ditembak dan jatuh ke
cenuram. Meor berasa sangat bertuah kerana dia masih diberikan nafas oleh
Allah. Dia dijadikan orang tahanan pihak polis. Pada mulanya Meor tidak mahu
menjawab pertanyaan inspektor dan anggota special
branch. Selepas pada itu, Meor terpaksa mengaku kerana pistol telah
diacukan ke dalam mulut Meor dengan kasar dan Meor akur kerana takut dengan
paksaan tersebut. Selepas itu, iklan penangkapan Kuay dikeluarkan dengan
tawaran yang berbentuk wang. Meor mula berpakat dengan anggota polis untuk
mencari dan menjejaki keberadaan Kuay. Meor mula pergi ke rumah limas Yang
Zanariah. Meor bertemu dengan kembar Kuay iaitu Kesturi. Dia mula mengatur
strategi untuk mencari maklumat mengenai Kuay. Seterusnya, Kesturi memberikan
surat-surat yang dikirimkan oleh Kuay kepada Meor. Di situ, Meor dapat tahu
dimana kedudukan Kuay. Ketika di Washington, Kuay bertemu dengan Syafi’aa iaitu
pelarian Palestin. Syafi’aa merupakan penganut ajaran agama Islam. Selama
mereka berkenalan Syafi’aa banyak berkongsi cerita tentang ajara Islam kepada
Kuay. Kuay menerima sedikit demi sedikit pandangan yang dijelaskan oleh
Syafi’aa. Hal ini membuatkan Kuay percaya akan kewujudan dan kebasaran
kuasa-Nya. Kemudian, anggota polis mula mencari Kuay dan Kuay ditangkap di
Jordan.
Pada peringkat peleraian, Kuay telah menerima
fahaman Islam dan memberitahu Kesturi melalui suratnya bahawa dia telah jauh
mengembara dan berjuang menempuhi pelbagai cabaran dan dugaan. Perjalanan
panjang itu rupa-rupanya merupakan suatu pencarian bagi menemukan asas
perjuangan yang benar. Pada suratnya juga, Kuay menyatakan bahawa yang
dimaksudkan dengan benar bukanlah benar menurut penilaian manusia. Akan tetapi benar
menurut pandangan Allah SWT. Kuay telah dibebaskan dan menjadi seorang insan
yang berpegang pada fahaman Islam. Kuay pulang ke kampung dengan membawa
Syafi’aa sebagai isterinya. Mereka banyak membuat perancangan untuk membina
masjid dan menerima ilmu agama dengan betul. Syafi’aa telah menjadi ustazah
dalam kampung tersebut dan menyampaikan ilmu agama. Kuay dan Syafi’aa tinggal
di rumah pusaka ibu Kuay yang dijaga oleh Yan sejak kematian Kesturi dan Yang
Zanariah.
SUDUT
PANDANGAN PENGARANG
Novel yang memenangi tempat pertama Hadiah Sako kali
ke-3 ini telah dikreatifkan oleh Dr. Anwar melalui ‘bau’ yang mengekori Kuay,
seorang lelaki yang telah lama meninggalkan tanah air, ke mana-mana sahaja dia
pergi. Namun, bau itu tidak mengekorinya apabila dia tiba di tanah haram Mekah,
Amman dan Kuala Tuntung. Bau yang diangkat dalam novel ini sebenarnya
melambangkan ideologi-ideologi ciptaan manusia. Ada negara yang memegang
fahaman kolonialisme, sosiolisme, demokrasi, Islam liberal dan sebagainya. Apabila
Kuay tiba di tanah haram, isme-isme yang dicipta oleh manusia terhenti kerana,
konotasi yang dibawa melalui bau itu adalah, tanah haram cuma ada fahaman
tentang agama, fahaman tentang Allah swt. Maka, isme yang digambarkan melalui
bau itu, tidak memiliki apa-apa kesan atau kelebihan terhadap fahaman bertuhan,
yakni fahaman tertinggi dalam diri manusia.
Secara
sinikalnya juga, Dr. Anwar Ridhwan mengangkat tentang isu bangsa dan budaya
kita di tanah air. Soalnya, mengapa kita tidak mahu kembali kepada kegemilangan
yang pernah kita genggam ketika zaman Kesultanan Melayu Melaka dahulu? Mengapa
kita membenarkan peralihan isme-isme yang mengalir bebas dalam diri bangsa?
Mengapa kita masih lagi memegang isme yang dibawa penjajah sedangkan sejarah
kita sendiri lebih gemilang suatu masa dahulu dengan perdagangannya yang
terkenal, pemikir yang cendekiawan, Bahasa Melayu yang menjadi lingua franca,
undang-undang yang hebat seperti Hukum Kanun Melaka dan Undang-undang Laut
Melaka juga kesultanan yang bijaksana dan berdaulat.
Bentuk
novel ini juga amat menarik dari segi penyusunan naratifnya. Pada bab-bab yang
ganjil; 1,3,5 Dr. Anwar meletakkan sudut pandangan Kuay bagi menggerakkan
cerita. Pada bab-bab genap; 2,4,6 pula beliau meletakkan sudut pandangan para
penyiasat.
KESIMPULAN.
Konklusinya, Kuay tidak perlu
mencari fahaman-fahaman atau isme-isme tersebut kerana dalam jati dirinya sudah
wujud fahaman Islam yang menjadi pegangnya sejak kecil lagi. Tambahan pula,
dari kecil dia sudah diajar mendekatkan diri kepada Allah SWT. Hal ini dapat
dibuktikan melalui jalan cerita yang menjelaskan bahawa Kuay telah beberapa
kali khatam al-Quran. Selain itu juga dia tidak pernah lupa untuk menunaikan
solat.
Seterusnya, fahaman
Islam merupakan Fikrah dan kefahaman Islam yang betul dan sahih tidak boleh di
selewengkan dengan kefahaman-kefahaman asing yang dibawa oleh musuh-musuh Islam
untuk merosakkan akidah Islam dan mengelirukan umat Islam mengenai ajaran Islam
yang sebenar. Menurut fahaman mereka untuk membentuk sistem pemerintahan ia
adalah fahaman dan bikinan manusia. Apa yang dilakukan itu adalah pilihan
manusia dan bukan telah ditetapkan oleh Tuhan dan syariat. Padahal dalam Islam
sudah lengkap segalanya termasuk sistem perundangan dan sistem politik. Namun
bagi mereka sistem politik mereka adalah mengikut akal dan hawa nafsu
semata-mata selain perlu bebas dan tidak terikat dengan mana-mana autoriti.
Oleh itu, fahaman-fahaman seperti komunisme,
sosialisme, demokrasi bebas tidak perlu dicari kerana ia tidak membawa sebarang
kebaikan dalam kehidupan manusia. Hal ini demikian kerana fahaman-fahaman
tersebut hanyalah buatan manusia semata-mata. Fahaman-fahaman seperti itu boleh
mewujudkan ketidaksefahaman diantara masyarakat setempat. Oleh itu, jelaslah
bahawa tiada yang benar melainkan yang benar di sisi-Nya.
assalamualaikum. saya pelajar peringkat pra-universiti. saya berhasrat untuk mengkaji novel ini untuk mini-thesis saya. bolehkah saya meminjam bku ini daripada pihak saudari ? sebarang maklum balas dan perhatian amatlah dihargai. emel saya : aequoi@yahoo.com
ReplyDeleteassalamualaikum. saya pelajar peringkat pra-universiti. saya berhasrat untuk mengkaji novel ini untuk mini-thesis saya. bolehkah saya meminjam bku ini daripada pihak saudari ? sebarang maklum balas dan perhatian amatlah dihargai. emel saya : aequoi@yahoo.com
ReplyDelete