Pendahuluan.
Istilah
‘semantik’ berasal dari perkataan Yunani ‘semantickos’ yang bermaksud ‘penting’
atau ‘bererti’ .Semantik ialah cabang linguistik yang akan membahaskan erti
atau makna (J.W.M. Verhar, 1996). Semantik merupakan bidang studi linguistik yang
objek penelitiannya merupakan makna bahasa (Abdul Chaer,1994). Kajian tentang
makna perkataan dan penambahan makna sesuatu kata. (Kamus Dewan, 1997: 1228). Bidang
yang mengkaji dan menganalisis makna kata dan ayat. Menurut Kamus Dewan edisi
keempat (2010: 1659), teori ialah pendapat (bersifat pandangan yang tidak dapat
dibuktikan dengan kukuhnya) yang dikemukakan untuk menerangkan sesuatu perkara
dan lain-lain.
Lakuan
pertuturan merupakan unit asas komunikasi. Hal ini kerana struktur linguistik
melibatkan lakuan pertuturan. Unit komunikasi linguistik merupakan lakuan
pertuturan yang difahami secara umum sebagai lambang, kata atau ayat, kata ayat
atau persembahan pertuturan. Malahan teori bahasa adalah sebahagian daripada
teori lakuan yang merupakan satu bentuk lakuan yang terikat dengan pertuturan.
Bentuk lakuan merupakan bentuk bahasa yang digunakan untuk bercakap. Sewaktu
bercakap, seseorang melakukan satu lakuan pertuturan seperti membuat penyataan,
menanyakan soalan, membuat janji dan sebagainya.
Sebelum kita membicarakan semantik pelakuan pertuturan
ini dengan lebih terperinci, penting dijelaskan disini pendirian teoretis
ekoran daripada teori semantik sedemikian jika teori ini dijadikan asas
mencirikan makna ayat. Makna ayat dan makna perkataan akan dihitung berdasarkan
syarat penggunaan yang sesuai, maka apa jua yang tersirat dalam ayat akan
dicirikan bukan sebagai sifat ayat tersebut tetapis ebagai perandaian pada
pihak penutur yang menggunakan ayat tersebut iaitu satu perangkat kepercayaan
yang perlu jika penutur itu mahu menggunakan ayat itu dengan sesuai.
Semantik
pelakuan pertuturan.
Teori lakuan pertuturan adalah sama dengan semantik
lakuan pertuturan. Tidak semua teori semantik yang berdasarkan proses
perhubungan dikenakan kritikan sedemikian. Khususnya, semantik pelakuan
pertuturan tidak pula terdedah kepada kecaman seperti penyempitan makna
(reduksionisme) kerana teori ini berusaha mencirikan sifat bahasa bukan
berdasarkan unsur-unsur suasana yang dapat diperhatikan tapi berdasarkan konsep
pertuturan yang mujarad atau abstak. Wawasan utama dalam semantik pelakuan
pertuturan ialah menggunakan bahasa untuk tujuan yang tertentu dan menghuraikan
sesuatu hanyalah salah satu penggunaan bahasa. Selain itu, kita juga
menggunakan bahasa untuk benjanji, untuk menempelak, untuk bersetuju, untuk
mengkritik dan sebagainya.
Menurut Austin, beliau menyatakan bahawa sewaktu pengucapan
sesuatu ayat, penutur kebiasaannya terlibat dalam tiga gerak laku yang
berlainan:
i
Pelakuan
pengucapan – gerak laku yang menuturkan sesuatu ayat dengan
makna yang tertentu.
ii
Pelakuan
niat pengucapan – penutur mungkin berniat ujarannya itu
sebagai sesuatu gerak laku yang memuji, mengkritik, menyetujui dan sebagainya.
iii
Pelakuan
tindak balas pengucapan – penutur mungkin telah menuturkan
ayat yang telah diujarkan untuk mendapatkan satu tindak balas tertentu yang
langsung daripada pendengar. Sebagai contoh, untuk menakutkan pendengar,
menyukarkan hatinya, menyuruhnya melakukan sesuatu dan sebagainya.
Menurut
Kempson ( 1991:62-63 ), dengan memberikan contoh, seorang anak enggan berbaring
di atas katil untuk tidur, lalu ayahnya berkata, “ saya akan padamkan lampu”.
Lakuan pengucapan dalam ujaran ini ialah pengujaran ayat saya akan padamkan
lampu. Di samping itu, lakuan niat pengucapan ialah ayah anak tersebut mungkin
bermaksud supaya ujaran tersebut ditafsirkan sebagai satu ancaman. Manakala
lakuan tindak balas pengucapan pula ialah anak tersebut menjadi takut dan
terdiam lalu tidur.
Dalam
komunikasi, bahasa digunakan untuk tujuan yang tertentu dalam sesuatu situasi
yang digunakan oleh penutur untuk menyatakan atau menghuraikan situasi
tersebut. Di samping itu, bahasa juga digunakan untuk berjanji, menempelak,
persetujuan, mengkritik dan sebagainya. Selain itu, terdapat sebilangan ujaran
yang mengandungi sesuatu atau tidak mengandungi sebarang maklumat yang
bermakna. Oleh itu, ayat tidak boleh dianggap sebagai benar ataupun palsu
tetapi pertuturan ayat tersebut merupakan sebahagian daripada lakuan.
Austin
menyarankan ujaran performatif tidak dinilai benar atau palsu tetapi hanya
dapat dinilai sesuai atau tidak dan ujaran itu dapat dicirikan selayaknya
berdasarkan perangkat syarat yang berbeza-beza yang perlu bagi kegunaannya yang
sesuai. Misalnya, antara syarat kesesuaian utama satu-satu ujaran seperti ‘saya
berjanji saya akan berada di stesen’ ialah penutur berhasrat ujarannya itu akan
menjadikan dia bertanggungjawab hadir di stesen, bahawa pendengar itu lebih
suka jika dia hadir di stesen dan ternyata dia tidak akan hadir di stesen dalam
keadaan yang biasa.
Selain
itu, terdapat syarat-syarat umum bagi kejayaan perhubungan seperti kedua-dua
penutur dan pendengar menggunakan bahasa yang sama, jika mereka dalam suasana
pertuturan yang si pendengar tidak pekak dan sebagainya. Kesemua syarat ini
mesti dipenuhi jika ujaran tadi hendak dikira sebagai satu janji yang sesuai
dan berjaya.
Analisis
pelakuan pertuturan yang dikemukakan oleh Austin dan dikembangkan oleh ahli
falsafah lain selepas beliau merupakan huraian tentang pelakuan pertuturan,
tentang ujaran ia tidak dimaksudkan sebagai satu huraian tentang ayat. Namun,
ahli bahasa telah menggunakan huraian pelakuan pertuturan ini sebagai
penyelesaian masalah makna. Malah, pernah disarankan bahawa daripada berbicara
tentang makna perkataan atau makna ayat tersendiri-sendiri, lebih berfaedah
jika seseorang itu berbicara tentang syarat penggunaan yang sesuai bagi
kedua-dua ayat dan perkataan.
Ayat
perfomatif berbeza dengan ayat konstatif. Menurut Schiffrin, ayat konstatif
adalah penyataan yang digambarkan oleh ayat penyata yang dapat ditentukan benar
atau palsu manakala ayat perfomatif adalah ayat penyata yang mempersembahkan
sesuatu lakuan. Ayat perfomatif mestilah mempunyai syarat-syarat yang tertentu
:
i
Subjeknya mestilah kata ganti nama diri
pertama.
ii
Biasanya mempunyai objek langsung atau
objek tidak langsung yang merupakan kata ganti nama diri kedua dalam
stukturnya.
iii
Berbentuk pengesahan dan tidak berbentuk
negatif.
iv
Kata kerjanya mestilah satu daripada
kata kerja yang utama yang mempunyai makna leksikal. Sebagai contoh, dalam
bahasa Inggeris, menurut Ross, kata kerja utama yang mempunyai makna leksikal
ialah seperti berikut :
¨ Advise
,answer, ask, command, comdemn, declare, demand, offer, request,
propose, say, vow, warn, write
Dalam
beberapa hal daya niat pengucapan jelas dinyatakan dan inilah yang disebut
sebagai ujaran perfomatif yang nyata.
Sebagai contoh :
i
Saya berjanji dengan awak saya akan kesana.
ii
Saya yakin dia akan jatuh.
iii
Saya bersetuju bahawa saya silap.
Dalam jenis ujaran
seperti inilah yang dikatakan oleh Austin bahawa tidak munasabah jika
dibicarakan sebagai bersifat benar atau palsu kerana ujaran tersebut bukan merupakan
cerita tetapi merupakan gerak laku.
Contoh
ayat ujaran perfomatif tidak nyata
ialah :
i
Ayah akan padamkan lampu
ii
Panjatlah lagi pokok tu
iii
Tak singgah?
Selain
itu, dalam teori lakuan pertuturan terdapat empat syarat yang perlu di ambil kira semasa persembahan lakuan
pertuturan iaitu :
1)
Syarat kandungan proposisi.
2)
Syarat persediaan.
3)
Syarat keikhlasan.
4)
Syarat tujuan.
Penutup
Kesimpulannya
ialah semantik dikatakan sebahagian daripada linguistik yang mengkaji bahasa
secara teliti. Semantik dapat dijelaskan sebagai sesuatu bidang yang mengkaji
makna perkataan dan ayat dalam bahasa secara ringkasnya. Kajian mengenai makna
kata boleh dilihat dalam aspek makna denotasi dan konotasi, makna dalam
konteks, hubungan makna dengan kebudayaan, perubahan makna dan bentuk-bentuk
makna daripada hubungan semantik.
Satu teori yang mencirikan kenalaran bahasa termasuk
dalam teori kecekapan berbahasa manakala teori yang memberikan interaksi antara
perincian bahasa itu dengan faktor lain yang menentukan keseluruhan ehwal
kenalaran perhubungan itu pula termasuk dalam teori pelakuan bahasa. Kita
menjelaskan pelakuan berbahasa dari segi tatabahasa kecekapan berbahasa yang
menjanakan ayat dan maknanya tetapi kita juga menjelaskan makna tersebut dari
segi syarat kegunaannya iaitu pelakuan berbahasanya. Sekiranya kita mengekalkan
pendekatan pelakuan pertuturan dalam semantik maka kita mestilah
sekurang-kurangnya menilai kembali andaian-andaian yang mendasari perbezaan
kecekapan berbahasa.
Selari
dengan itu, dalam komunikasi bahasa digunakan oleh penutur atau pendengar untuk
menyatakan atau menghuraikan sesuatu perkara. Di samping itu, bahasa juga
merupakn cara kita untuk mempersembahkan lakuan pertuturan yang terdiri
daripada lakuan pengucapan, lakuan niat pengucapan dan juga lakuan tindak balas
pengucapan.
Selain itu, teori lakuan pertuturan mempunyai empat
syarat iaitu syarat kandungan proposisi, syarat persediaan, syarat keikhlasan
dan syarat tujuan.
Bibliografi.
1) Ahmad
Mahmood Musanif (2001). Monograf Bahasa, Sastera dan Budaya Melayu. Fakulti
Bahasa Moden dan Komunikasi, Universiti Putra Malaysia. Bilangan 6. Oktober
2) Ruth
M.Kempson ( 1991 ). Penterjemahan: Zaiton Ab.Rahman.Teori Semantik. Dewan
Bahasa dan Pustaka, Kementerian Pendidikan Malaysia. Kuala Lumpur.
3) http://rujuknota.blogspot.com/search/label/Bahasa%20Melayu%20Semantik#uds-search-results.
Diakses pada 21 disember 2012.
No comments:
Post a Comment